Warsztaty dla szkół i przedszkoli

Image module

Zajęcia edukacyjne w prawdziwej pasiece.

Warsztaty pszczelarskie dla szkół i przedszkoli

Warsztaty przy otwartych ulach prowadzimy w maju, czerwcu i do połowy września.
Zajęcia “Co robią pszczoły zimą?” prowadzimy w styczniu i lutym.
W lipcu i sierpniu zapraszamy na indywidualne warsztaty dla rodzin.
Od października do grudnia oraz od marca do kwietnia zajęć nie prowadzimy, ponieważ dobro pszczół jest dla nas najważniejsze, a przetrwanie zimy jest dla naszych podopiecznych dużym wyzwaniem.

W jakim wieku muszą być dzieci?
Czy są jakieś ograniczenia?
Zajęcia prowadzimy dla dzieci i dorosłych w każdym wieku. Prosimy jedynie o wcześniejszą informację odnośnie ilości osób i przedziału wiekowego. Dostosujemy w ten sposób tematykę zajęć.
Prowadzimy również zajęcia dla osób niepełnosprawnych. Dostęp do pasieki Sośnia Góra możliwy jest również dla osób poruszających się na wózkach.
Image module
Image module
Ile trwają zajęcia?
Ile osób można zapisać?
Warsztaty dla jednej grupy trwają od 45 minut do 1 godziny. Jedna grupa może liczyć maksymalnie 25 osób. Przy większej ilości dzieci, dzielimy zajęcia na kilka grup. W trakcie prowadzenia zajęć pozostałe osoby mogą korzystać z placu zabaw, wierzy widokowej i pozostałego terenu Śląskiego Ogrodu Botanicznego.
Jaka jest tematyka zajęć?
Czy są tematy do wyboru?
Najczęściej tematyka zajęć jest dostosowana według wieku uczestników. Całość naszego materiału edukacyjnego zajmuje ok. 3 godzin, można więc wybrać poszczególne tematy lub podzielić uczestników na grupy tematyczne.
Można wybrać proponowaną przez nas tematykę zajęć lub zaproponować własny temat, np. w odniesieniu do prowadzonych aktualnie lekcji.
Nasze propozycje tematów: “Życie wewnątrz ula”, “Skąd się bierze miód i produkty pszczele”, “Jak istotne jest zapylanie roślin?”, “Jak ja mogę chronić zapylacze?”, “Co robią pszczoły zimą?”.

Na indywidualne życzenie prowadzimy również: malowanie kolorowych kwiatków na naszych ulach, zajęcia od zewnątrz na ulu szklanym (bez otwierania ula), budowa poidła dla zapylaczy. W zależności od lokalizacji prowadzimy też zajęcia w klasie (z dojazdem do szkoły), prowadzone z ulem pokazowym i sprzętem pszczelarskim.

Więcej szczegółów znajduje się na stronie “Dlaczego edukujemy”.

Image module
Image module
Bezpieczeństwo.
Czy zajęcia są bezpieczne?
Zajęcia prowadzimy wyłącznie w strojach ochronnych i poprzedzamy je przeszkoleniem z zakresu bezpieczeństwa w pasiece. Warsztaty prowadzimy od roku 2016, brało w nich udział kilkaset osób i nie było jeszcze przypadku groźnego użądlenia. Odradzamy jednak zapisywanie dzieci, które wiemy, że są uczulone na jad pszczeli.
Czy moje dziecko jest uczulone?
Co wydaje się nam najczęściej alergią na jad owadów...
Uczuleniem nie jest samo spuchnięcie i zaczerwienienie części ciała – to jest normalna reakcja organizmu na jad owada! Tak samo objawia się to u nas – pszczelarzy. Nam również puchną czasem dłonie i swędzą przeraźliwie. Nie traktujemy tego jednak jako coś strasznego. Jad pszczeli jest bardzo zdrowy dla naszego organizmu.
Prawdziwa reakcja alergiczna na jad pszczeli objawia się m.in. problemami z oddychaniem, przyspieszonym krążeniem i utratą przytomności. Występuje u mniej niż 1% dzieci.
Image module
Image module
Zasady bezpieczeństwa.
Co musi mieć dziecko w trakcie warsztatów?
Uczestnicy muszą obowiązkowo posiadać bluzy z długim rękawem oraz długie spodnie. Dla dzieci, które zapomniały bluzy do przebrania, mamy bluzy pszczelarskie z długimi rękawami i kieszeniami.
Pszczoły nie lubią intensywnych zapachów, więc nie wylewajmy na siebie butelki perfum. Dotyczy to również opiekunów.
Czy skosztujemy miodu?
Czy zobaczymy matkę pszczelą?
Wszystkie dzieci zawsze – bez wyjątku – liczą na te dwie atrakcje. Musimy mieć jednak na uwadze aktualne warunki pogodowe oraz stan zapasów wewnątrz ula.
Jeśli dopisują aktualnie pożytki, a pszczoły mają wewnątrz ula dojrzały miód, wtedy TAK będziemy mogli wyciąć kawałek plastra pszczelego i spróbować miodu.
To czy znajdziemy królową pszczół i będziemy mogli ją obserwować zależy od aktualnej pogody i zachowania samej rodziny pszczelej. W przypadku silnego wiatru, zbliżającej się burzy lub wzburzenia pszczół, nie będziemy mogli zaglądać do gniazda i pominiemy ten fragment ula w trakcie warsztatów.

Dysponujemy jednak zawsze dodatkowymi materiałami edukacyjnymi, takimi jak książki i zdjęcia. W ten sposób na pewno zobaczycie królową pszczelą, nawet jeśli nie będzie można odnaleźć jej wewnątrz ula. Dokładnie opowiemy czym różni się matka od pozostałych pszczół, po czym można ją poznać, jak długo żyje, co je i ile jaj dziennie składa.

Image module

Bądźmy w kontakcie

Dane kontaktowe

delimiter image
Adres

Śląski Ogród Botaniczny w Mikołowie
ul. Sosnowa 5, Mikołów
woj. Śląskie (20km od Katowic)

Telefon

+48 668 39 79 68

E-mail
Social media

Nie zapomnij...

Zarezerwuj termin Twoich warsztatów

delimiter image

Napisz jaka godzina i termin warsztatów Cię interesuje w okresie maj-sierpień. Podaj ilość osób oraz wiek uczestników. Skontaktujemy się, aby ustalić szczegóły.

*

*

*

*

*